Nu sunt mare consumator de servicii de taximetrie și/sau ridesharing însă am văzut în trafic ceva ce mi-a atras atenția și merită împărtășit online (cred/sper). Se spune că o poză face cât o mie de cuvinte, să vedem câte cuvinte ies din poza de mai jos:
Ca să fie (și) notat, acolo scrie așa: „RIDE SHARING = TAXIMETRIE ILEGALĂ” și „ÎI BUN ȘI TAXIU’ CÂND RIDESHARINGUL TRECE PĂ TARIF DINAMIC”.
Buuun, deci avem așa:
„Ride Sharing = Taximetrie Ilegală” – cu treaba asta sunt cumva de acord. Din ce am citit/întrebat/ascultat, taxele (către stat/autorități locale) celor care fac ride sharing nu sunt tocmai clare și corect reglementate (posibil să greșesc – sper să greșesc!) și mare parte din banii de pe urma serviciilor pleacă departe de locul unde se prestează serviciul (adică operatorul/aplicația are comision foarte mare), însă cel mai important lucru, cea mai mare „durere”, e că fac o „concurență neloială” din punctul de vedere al locației/zonei unde se muncește (de exemplu, in Brașov sunt mașini/soferi de ride sharing din localități destul de îndepărtate de municipiu – vin oameni din Întorsura Buzăului, Făgăraș etc și „fură” din piața din Brașov).
Pe de altă parte, nici cei care fac taximetrie nu sunt cei mai buni plătitori de taxe și impozite („Ah, tocmai s-a terminat rola de hârtie!” sau „ce bon dom’le că n-ai văzut nenorociții aștia de la guvernare cât fură hai să nu le mai dăm atâția bani” (virgulele/pauzele sunt ca și impozitele în cazul de față) sau pur și simplu se fac că plouă cu chiftele).
„Îi bun și taxiu’ când ride sharingul trece pă tarif dinamic” – o fi, nu zic nu, dar aici nu pot decât să-mi amintesc nenumăratele discuții din taxi înainte de plecare:
– Je: „Merg pe strada X, Nr Y”.
– Taximan: „50 de lei boss!”
– Je: „Păi cum, că de obicei e un drum de maxim 30 de lei. Nu puneți ceasu‘?”
– Taximan: „Vrei sau nu… 50 de lei și te duc.”
… Oare ăsta nu e tot tarif dinamic?
Ca și concluzie, nu am suficiente date și experiențe care să ma facă să zic care e „câștigătorul”, cred doar că pot exista împreună(ofertă) atâta timp cât este cerere.
Mai cred și că principalul actor pentru acest tip de serviciu trebuie să rămână în continuare taxiul, complementat de ride sharing. Ridesharing-ul trebuie să fie mai bine și mai riguros reglementat la nivel local (inclusiv povestea cu tariful dinamic – câteodată e ridicol de scump) iar taxiul trebuie să fie mai mai civilizat puțin.
Competiția e bună pentru că nu poate duce decât la îmbunătățirea serviciului final, care e în esență cel mai important lucru aici. Sper!